onsdag den 6. juli 2011

Maleriprocessen med Karlaportrættet.

Foto blev printet ud på et stykke papir. Så skraverede jeg på bagsiden af papiret .
Dernæst lagde jeg papiret på lærredet og tapede det fast så det ikke kunne forskubbe sig.
Så tegnede jeg på konturerne af ansigtet .

Her blev fotoet så lagt i en fotolomme for at jeg ikke skulle komme til at male på det. Ja man kunne jo komme til det i kampens hede .
Stregerne blev overført fra papiret  og så malede jeg næsten det hele rødt . Man kan skimte stregerne fra ansigtet gennem den røde maling.

Så lagde jeg en lys hudfarve over hele ansigtet. Og antydede ,hvor næsen og munden skulle være for ikke at miste orienteringen helt undervejs. Hudfarven ser lidt syg ud men god nok til en start.

Så kom der både tøj, øjne og læber på og lidt mere af huden blev defineret . Her blev billedet så liggende i lang tid da jeg gik helt i stå. Og der skulle et malerkursus til for at jeg skulle skubbes i gang igen.

Læberne tones ned. Flere detaljer i huden blev tilføjet. Og hun fik hår .Der er brugt hvid,burnt sienna,vindsor blue,Crimson,Neapel gul, og Paynes Grey. Den røde, der er brugt til baggrunden kan jeg ikke huske ,hvad hedder. Men den er noget postkasserød i det.
Billedet blev færdigt. Og det blev også sådan som jeg havde ønsket.

6 kommentarer:

  1. Kære Kirsten!
    Hvor er det flot, det vil jeg gerne købe.
    Kh. Margith

    SvarSlet
  2. Det er da bare en aftale Margith :-)

    SvarSlet
  3. Godt der kom skub på - som altid et smukt resultat fra din hånd. Spændende, at se hvordan du bygger maleriet op.

    SvarSlet
  4. Tak Dorit. Ikke min normale metode men altid sjovt at udfordre sig selv :-)

    SvarSlet